Kosttillskott vid träning

När du tränar behöver din kropp ofta få i sig mer energi och näring än i normala fall. Det går att tillgodose det ökade behovet genom att äta mer, men om du vill öka intaget av till exempel protein är det bättre med ett tillskott.

Här kommer du få något exempel på var du kan köpa kosttillskott samt en beskrivning av kosttillskott som är bra att använda sig av både vid fäktningsträning och vid annan träning.

Beställ på nätet

För att kunna handla till billiga priser och dessutom få kosttillskotten levererade till dig är det smart att handla på nätet. Ett exempel på ett företag som har bra priser och riktigt snabba leveranser är Highwhey.com. De har dessutom säkra betalningslösningar för att du ska kunna känna dig trygg.

Proteinpulver

Om du äter en bra kost får du oftast i dig tillräckligt med protein, men om du äter sämre eller ägnar dig åt hård träning kan det vara bra att komplettera med ett proteinpulver. De finns både som rena proteinpulver samt kombinerade med kolhydrater, så kallade gainers. Även om du äter bra mat är det bättre ifall du har med dig protein att äta eller dricka direkt efter träningen.

Kreatin

Kreatin är ett av de mest populära tillskotten vid bland annat styrketräning, men har även en positiv effekt vid andra explosiva idrotter, som fäktning. Kreatin finns naturligt i våra muskler, men räcker bara i mellan 6-8 sekunder innan musklerna måste börja ta av sitt glykogenförråd. Nackdelen med det är att det bildas mjölksyra. Att till exempel äta mer kött är inte tillräckligt om du vill öka kreatinintaget, eftersom det skulle krävas enorma mängder. Kreatintillskott hör till de kosttillskott som har störst effekt på träningen, även om det finns personer som inte märker någon skillnad.

Vitaminer och mineraler

Liksom när det gäller protein behövs det oftast inget extra intag av vitaminer och mineraler, men om du inte äter en varierad kost eller äter mindre för att tappa vikt är det bra att exempelvis skaffa en multivitamintablett.