Kom igång och träna!

Att träna styrka och kondition på ganska hög nivå har blivit en trend hos både unga och gamla. Bloggar, facebook och intsagram konton fullkomligt svämmar över av träningstips och inspiration. Vi behöver anamma trenden och ge oss ut på jakt efter den träningsform som vi tycker är allra roligast.

När man funderar på att börja träna är det viktigt att man accepterar vilka förutsättningar man har, kroppens konditionstillstånd kan bara bli bättre och det kan gå väldigt fort om man bara hittar “sin” grej.

Som första steg kan man med fördel boka en konsultation med en legitimerad sjukgymnast eller en personlig tränare för att tillsammans arbeta fram ett träningsschema utefter din aktuella fysik. Träningsschemat brukar fungera som ett upptrappningsschema så att du när du kört ditt skräddarsydda program exempelvis 1 månad kan trappa upp till ett tuffare schema, det gör att du naturligt får nåbara delmål och det kan vara avgörande för att hålla motivationen uppe.

Att boka en PT-konsultation är viktigt även om du funderar på att börja träna hemma eller ute i naturen, framförallt för att undvika att du skadar något i kroppen. Precis som med allt annat behöver kroppen successivt byggas upp och det finns tyvärr inga genvägar. Din främsta investering kommer att handla om tid, tid är A och O när det kommer till en hälsosam helhet. Du behöver alltså avsätta tid i din nuvarande vardag för träning.

Du behöver också ha hållbara sovrutiner och äta på regelbundna tider. Det kan verka som ett heltidsjobb att få ihop alla dessa parametrar men ge det tid, du kommer in i det och snart kommer du att se att det ger dig mer effektiv tid som du istället kan portionera ut på familjen och vännerna.

Undersökningar visar att kroppen reagerar positivt psykiskt och fysiskt vid utomhus träning, och visst kan du hålla med om att det är något magiskt med att komma sig ut i friska luften? Det är helande på något förunderligt vis.

Vill du hitta en gym aktivitet att gå på så erbjuder de flesta svenska gym massor av roliga och alternerande gruppträningspass.

Lycka till!